ملتقي طلاب قسم الاعلام جامعة المنيا
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

ملتقي طلاب قسم الاعلام جامعة المنيا

اعلاميون بلا حدود نحو مستقبل افضل وافضل
 
الرئيسيةالتسجيلأحدث الصوردخول


 

 استفسار دينى

اذهب الى الأسفل 
4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
الزملكاوية
اعلامي محترف
اعلامي محترف
الزملكاوية


عدد الرسائل : 372
العمر : 35
تاريخ التسجيل : 13/04/2009

استفسار دينى Empty
مُساهمةموضوع: استفسار دينى   استفسار دينى Emptyالأربعاء 15 يوليو 2009, 6:12 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هو الموضوع ده شاغل تفكيرى من فترة
ممكن نعتبره نقاش أونسميه استفسار
طبعا ككلنا مؤمنين بكتاب الله سبحانه وتعالى وبما انزل به
مش عارفة ليه ربنا سبحانه وتعالى
بيخللى الاهل ليهم الحق فى الميراث مع البنات اللى ملهمش اخ ولد
ولو ليهم اخ ولد يبقة محدش هياخد معاهم حاجة ولكن لو ملهمش يبقة هياخدو معاهم
مش فاهمة ليه كدة
مع ان المفروض البنت اضعف من الولد وهى اللى بتكون محتاجة اكتر
يعنى مش هيكون ليها اخ ولد تتسند وترجعلة انه يساعدها لو احتاجت كمان الاهل ليهم ان هما يورثوا معاها المفروض انه مال بنات يتامى
وكمان الولد بياخد زى حظ البنتين
ده برضة ازاى؟
الولد هيعتمد على نفسة فى كل حاجة ويقدر انه يشتغل اى حاجة ويكون نفسة لكن البنت لاء
مش ينفع انها تشتغل اى حاجة كمان
ليه الشرع بيقول كدة مع ان العقل والتفكير عكس كدة؟
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
الزملكاوية
اعلامي محترف
اعلامي محترف
الزملكاوية


عدد الرسائل : 372
العمر : 35
تاريخ التسجيل : 13/04/2009

استفسار دينى Empty
مُساهمةموضوع: رد: استفسار دينى   استفسار دينى Emptyالأربعاء 15 يوليو 2009, 11:55 pm

يا جماعة على فكرة الموضوع ده انا عايزة رد ليه علشان عايزة افهم وكل اللى عنده معلومة ياريت ميبخلش بيها وشكرا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
احمد ناجي
المدير العام للمنتدي
المدير العام للمنتدي
احمد ناجي


عدد الرسائل : 433
العمر : 35
تاريخ التسجيل : 16/09/2008

استفسار دينى Empty
مُساهمةموضوع: رد: استفسار دينى   استفسار دينى Emptyالخميس 16 يوليو 2009, 12:11 am

اولا مع العلم اني معنديش العلم الكافي الي يخليني ارد او يخليني واثق من الكلام بس هرد علي قد علمي وحسب تفسيري الشخصي
اولا قصة ان الاهل بيورثوا مع البنات اللي ملهمش اخوات اولاد دي مش هقدر اتكلم فيها عشان بجد معقدة شوية
لكن قصة ان الولد بياخد زي بنتين
فده ممكن حسب تفسيري الشخصي
ده مش ظلم ولا حاجة
بس عشان الولد بيكون مكلف بانه يعول اسرة بيكونها من
زوجته -واولاده-وان كانت والدته عايشة وتكون عايشة معاه فبيبقي مكلف بانه يعولها
عشان كدا بياخد قد بنتين
دي حاجة
الحاجة التانية ان البنت بتاخد نصف الرجل عشان هي هتكون جزء من اسرة شخص اخر بيتكلف بانه يعولها كدا هي بقت جزء من اسرة يعولها رجل تاني
عشان كدا بتاخد نصف الولد
ده تفسري الشخصي والله اعلي واعلم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://najy.eb2a.com
ezat637
مشرف عام
مشرف عام
ezat637


عدد الرسائل : 1022
العمر : 34
تاريخ التسجيل : 23/04/2009

استفسار دينى Empty
مُساهمةموضوع: رد: استفسار دينى   استفسار دينى Emptyالخميس 16 يوليو 2009, 9:49 am

اولا انا شايف ان السوالين معناهم واحد

وهو ليه الذكر بيرث اكثر من الانثى

وانا مش اهل علم علشان اجاوب على السوال ده

ولكن ربنا لنعم علينا بنعمه الانترنت
لكى نستخدمه فى البحث عن الاجابه الصحيحه

وبعد البحث وجدت
الموضوع التالى
فاحضرته اليكى
وارجوا ان تكونى استفدتى منه
انتى وباقى الاعضاء



آيات المواريث
1.
قال الله تعالى في كتابه العزيز { يوصيكم الله في أولادكم للذكر مثل حظ
الأنثيين ،فإن كن نساء فوق اثنتين فلهن ثلثا ما ترك ، وان كانت واحدة فلها
النصف ، ولأبويه لكل واحد منهما السدس مما ترك إن كان له ولد ، فإن لم يكن
له ولد وورثه أبواه فلأمه الثلث ، فإن كان له إخوة فلأمه السدس ، من بعد
وصية يوصي بها أو دين، آباؤكم لا تدرون أيهم أقرب لكم نفعآ، فريضة من الله
، إن الله كان عليمآ حكيمآ}.
2.
{ ولكم نصف ما ترك أزواجكم إن لم يكن له ولد ، فإن كان له ولد فلكم الربع
مما تركن من بعد وصية يوصين بها أو دين..ولهن الربع مما تركتم إن لم يكن
لكم ولد ، فإن كان لكم ولد فلهن الثمن مما تركتم من بعد وصية توصون بها أو
دين .. وإن كان رجل يورث كلالة أو إمرأة ، وله أخ أو أخت ، فلكل واحد
منهما السدس فأن كانوا أكثر من ذلك فهم شركاء في الثلث من بعد وصية يوصى
بها أو دين غير مضار، وصية من الله والله عليم حليم}النساء11-12

3.وقال جل ثناؤه:
{ يستفتونك قل الله يفتيكم في الكلالة، إن امرؤآ هلك ليس له ولد ، وله أخت
فلها نصف ما ترك،وهو يرثها إن لم يكن لها ولد، فإن كانت اثنتين فلهما
الثلثان مما ترك، وإن كانوا إخوة رجالآ ونساء، فللذكر مثل حظ الأنثيين،
يبين الله لكم أن تضلّوا، والله بكل شئ عليم}النساء آية 176

هذه آيات كريمة من كتاب الله عز وجل وضح البارئ تبارك وتعالى فيها نصيب كل
وارث ممن يستحق الإرث وارشد الى مقدار إرثه وشروطه كما بين -جلت
حكمته-الحالات التي يرث فيها الإنسانوالحالات التي لا يرث فيها ، ومتى يرث
بالفرض ، أو بالتعصيب ، أو بهما معآ ، ومتى يحجب من الإرث كليآ أو جزئيآ.

إنها آيات ثلاث ولكنها جمعت أصول علم الفرائض وأركان أحكام الميراث ، فمن
أحاط بهما فهمآ وحفظآ وإدراكآ، فقد سهل عليه معرفة نصيب كل وارث ، وأدرك
حكمة الله الجليلة في قسمة الميراث على هذا الوجه الدقيق العادل، الذي لم
ينس فيه حق أحد ، ولم يغفل من حسابه شأن الصغير والكبير، والرجل والمرأة،
بل اعطى كل ذي حق حقه على اكمل وجوه التشريع وأروع صور المساواة وأدق اصول
العدل ووزع التركة بين المستحقين توزيعآ عادلآ وحكيمآ بشكل لم يدع فيه
مقالة لمظلوم أو شكوى لضعيف أو رأيآ لتشريع من التشاريع الأرضية يهدف الى
تحقيق العدالة أو رفع الظلم عن بني الإنسان.

قال العلامة القرطبي في تفسيره: هذه الآية ركن من أركان الدين وعمدة من
عمدالأحكام وأم من أمهات الآيات فإن الفرائض عظيمة القدر حتى انها نصف
العلم وقد قال صلى الله عليه وسلم {تعلموا القرآن وعلموه الناس وتعلموا
الفرائض وعلموها الناس، فإني إمرؤ مقبوض، وإن هذا العلم سيقبض وتظهر الفتن
، فحتى يختلف الإثنان في الفريضة، فلا يجدان من يفصل بينهما}.

لماذا كان نصيب الذكر ضعف الأنثى؟:
قد يتساءل البعض :لمذا أعطيت المرأة نصف نصيب الرجل مع أنها أضعف منه وأحوج للمال؟
والجواب:أن الشريعة الإسلامية قد فرقت بينهما في الإرث لحكم كثيرة نذكر منها :
أولآ : ان المرأة مكفية المؤنة والحاجة فنفقتها واجبة على ابنها أو أبيها أو أخيها أو غيرهم من الأقارب .
ثانيآ : المرأة لا تكلف بالإنفاق على أحد، بخلاف الرجل فإنه مكلف بالإنفاق على الأهل والأقرباء وغيرهم ممن تجب عليه نفقته.
ثالثآ : نفقات الرجل أكثر وحاجته الى المال اكبر من حاجة المرأة.
رابعآ : الرجل يدفع مهرآ للزوجة ويكلف بنفقة السكنى وبالمطعم والملبس للزوجة والأولاد.
الى آخر ما هنالك من المصاريف والنفقات التي هي على كاهل الرجل والتي يكلف
بها بمقتضى الشريعة الإسلامية الغراء ، وبأمر الحكيم العليم {لينفق ذو سعة
من سعته، ومن قدر عليه رزقه فلينفق مما آتاه الله.}الطلاق الآية السابعة..
فكلما كانت النفقات على الشخص أكثر والإلتزامات عليه أكبر وأضخم .. استحق بمنطق العدل والإنصاف أن يكون نصيبه أكثر وأوفر.
ومع أن الإسلام أعطى الذكر ضعف الأنثى فإنه مع ذلك غمر المرأة برحمته
وفضله وأعطاها فوق ما كانت تتصور فهي مرفهة ومنعمة أكثر من الرجل لأنها
تشاركه في الإرث دون أن تتحمل شيئآ من التبعات فهي تأخذ ولا تعطي وتغنم
ولا تغرم وتدخر المال دون أن تدفع شيئآ من النفقات أو تشارك الرجل في
تكاليف العيش ومتطلبات الحياة.
والشريعة الإسلامية لا توجب على المرأة أن تنفق شيئآ من مالها على نفسها
أو أولادها مهما كانت غنية موسرة مع وجود الزوج لأنه هو المكلف بالنفقة
عليها وعلى أولادها كما قال تعالى{وعلى المولود له رزقهن وكسوتهن
بالمعروف]البقرة233
مثل توضيحي:
ولنضرب مثلآ يوضح لنا الفكرة ويظهر حكمة التشريع في التفريق بين ميراث الذكر والأنثى:
{انسان توفي وخلف ولدين فقط{ذكر وأنثى} وترك ميراثآ لهما ثلاثة آلاف ريال،
فعلى ضوء الشريعة الإسلامية تأخذ الأنثى 1000ريال فقط ويأخذ الذكر
2000ريال ، واذا كانا على ابواب الزواج ، وأراد الشاب ان يتزوج فإنه يدفع
المهر لزوجته .. ولنفرض أن المهر 2000فقط فقد دفع كل ماورثه من أبيه مهرآ
لزوجته فلم يبق معه شئ ثم يكلف بعد الزواج بكل النفقات ..أما البنت فإنها
اذا أرادت أن تتزوج تأخذ المهر من زوجها ،ولن أنه 2000ريال فقط ، فهي قد
ورثت من أبيها 1000ريال وأخذت 2000ريال مهرآ من زوجها ، أصبح مجموع ما
لديها 3000ثلاثة آلاف ريال ، ثم هي لا تكلف بإنفاق شئمن مالها مهما كانت
غنية لأن نفقتها أصبحت على زوجها ، فهو المكلف بتأمين الإنفاق عليها
مادامت في عصمته ، فمالها زاد ، وماله نقص ، وما ورثته من أبيها بقي ونما
، وما ورثه من أبيه ذهب وضاع.


عن المواريث في الشريعة الإسلامية في ضوء الكتاب والسنة


منقول للامانه

وياريت تقراوه كاملا

واسالكم الدعاء لى ولجميع الطلبه بالنجاح
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
منه
مشرف محترف
مشرف محترف
منه


عدد الرسائل : 953
العمر : 34
تاريخ التسجيل : 13/07/2009

استفسار دينى Empty
مُساهمةموضوع: رد: استفسار دينى   استفسار دينى Emptyالإثنين 20 يوليو 2009, 10:36 am

جزاكم الله خيرا
ويارب ينجح كل الطلبة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
الزملكاوية
اعلامي محترف
اعلامي محترف
الزملكاوية


عدد الرسائل : 372
العمر : 35
تاريخ التسجيل : 13/04/2009

استفسار دينى Empty
مُساهمةموضوع: رد: استفسار دينى   استفسار دينى Emptyالثلاثاء 21 يوليو 2009, 3:12 pm

والله انا فاهمة ان ده رأى الشرع
وحكاية ان للذكر مثل حظ الانثيين
دى انا اقتنعت بيها
لكن الجزء التانى من الموضوع هو اللى شاغل تفكيرى اكتر
ازاى علشان انا مثلا مش لية اخ ولد فمن حق الاهل ان هما ياخدوا معاية علشان هما معاهم الولد
العقل والتفكير مش يقولو كدة
لكن الشرع هو اللى بيقول كدة
اكيد ربنا سبحانه وتعالى ليه حكمة فى كدة لكن مش عارفة اوصللها
او اعرفها
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
استفسار دينى
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
ملتقي طلاب قسم الاعلام جامعة المنيا :: واحة اعلام الاسلامية :: موضوعات اسلامية-
انتقل الى: